начало » » Информация за бенефициенти по мярка 313

Бенефициенти




Информация за бенефициенти по мярка 313

  1. Какви са основните цели на мярка 313?

Подпомагат се проекти, които допринасят за постигане на целите на мярката, които са:

1. насърчаване на растежа на доходите и създаването на заетост в селските райони чрез подпомагане развитието на интегриран селски туризъм;

2. разнообразяване и подобряване на туристическата инфраструктура, атракциите и съоръженията за посетители в селските райони.

2.      Кои са допустимите кандидати?

§  Общини в селски райони с население до 10 000 душикъм 2005 г.-103 общини.

§  Юридически лица с нестопанска цел,регистрирани по Закона за юридическите лица с нестопанска цел, които имат седалище на територията на община от селските райони –  231 общини.

3.      За какви дейности СЕ предоставя финансова помощ?

Първа група дейности: Изграждане или обновяване на туристическа инфраструктура, съоръжения и/или атракции за посетителите:

    а) Атракции за посетителите и места за отдих и развлечения: посетителски центрове за представяне и експониране на местното природно и културно наследство; изграждане на малки по размер атракции на открито и закрито; малки по размер центрове за изкуство и занаяти, както и центрове за временни изложения с туристическа цел;

    б) Съоръжения и места за спорт и отдих: туристически и колоездачни пътеки; инфраструктура и съоръжения за рафтинг, пешеходен туризъм, планински туризъм и други спортове;

    в) Съоръжения за обществената инфраструктура - информационни пунктове, информационни табла и пътепоказатели за туристическите места и маршрути, заслони и съоръжения за безопасност и т.н.;

Втора група дейности: Разработване и маркетинг на туристически продукти:

а) разработване на туристически маркетингови стратегии на местно ниво и информационни материали;

б) изграждане на електронни системи на местно ниво за резервации в селските райони.

4.      За какви дейности НЕ се предоставя финансова помощ?

§   Изграждане и/или обновяване на инфраструктура и закупуване на оборудване за лов, скално катерене и голф;

§   Обновяване на паметници на културата от национално и световно значение, включени в класификацията на Националния институт за недвижимо културно наследство (НИНКН);

§   Изграждане или обновяване на атракции и съоръжения за посетители, които генерират приходи и които не са общинска и/или държавна собственост.

§   Не се предоставя финансова помощ за проекти, които включват       единствено дейности по Разработване и маркетинг на туристически продукти.

5.      Какъв е размерът на помощта?

§  Финансовата помощ е в размер 100процентаот общата стойност на допустимите разходи, но не повече от левовата равностойност на 200 000 евро за проекти на:

               1. общини;

2. юридически лица с нестопанска цел - за проекти в обществен интерес, негенериращи приходи.

§  Финансовата помощ е в размер 70 процента от одобрените разходи за проекти на юридически лица с нестопанска цел, но не повече от левовата равностойност на 200 000 евро, с изключение на проектите на общини и на юридически лица с нестопанска цел - за проекти в обществен интерес, негенериращи приходи.

§  Минималният размерна общите допустими разходи за един проект е левовата равностойност на 10 000 евро.

§  Максималният размерна общите допустими разходи за един проект които е левовата равностойност на 200 000 евро.

§  Плащанията по проект могат да бъдат авансово, междинно и окончателно.

6.      Какви са изискванията към проектите?

§  Подпомагат се проекти, които:

1.  се осъществяват на територията на общини под 10 000 жители към 2005 г. - 103

            2. отговарят на приоритетите на Общинския план за развитие на      съответната община.

§  Не се предоставя финансова помощ за проекти за туристически обекти на територията на населени места и курортни селища с развит масов туризъм.

§  Срокът за изпълнение на проекта, не може да надхвърля 24 месеца от датата на сключване на договора за изпълнение на проекта.

7.      Кои са допустимите разходи?

§  Изграждане, реконструкция и/или ремонт на сгради, съоръжения, помещения,  и/или друга недвижима собственост:

а) разходи, свързани с прякото изпълнение на строително-ремонтните и строително-монтажните дейности;

б) непредвидени разходи в размер до 5 процента от стойността на одобрените разходи по буква "а";

§  Закупуване на машини, съоръжения и оборудване, включително и компютърен софтуер и специализирана техника (до пазарната им стойност), включително чрез финансов лизинг;

§  Общи разходи:

а) свързани с консултации, хонорари за правни услуги, архитекти, инженери и за други дейности и услуги, необходими за подготовката, изпълнението и отчитането на дейностите по проекта;

б)свързани с маркетинг на туристически продукти на местно ниво, разработване и разпространение на маркетингови стратегии, рекламни и информационни материали, разработване на електронни системи, придобиване на патентни права и лицензи, необходими за изготвяне и изпълнение на дейностите по проекта, както и разходи за изработване и монтаж на информационна табела с информация за подпомагане на дейността му от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, когато е одобрен за финансова помощ с обща стойност на проекта над левовата равностойност на 50 000 евро - на мястото/тата, където се извършва инвестицията.

§  Закупуване чрез финансов лизинг на активи по при условие, че ползвателят на помощта стане собственик на съответния актив не по-късно от датата на подаване до РА на заявката за окончателно плащане.

8.      Кои са недопустимите разходи?

§  Закупуване на машини, съоръжения и оборудване втора употреба;

§  Закупуване или наем на земя и сгради;

§  Лизинг, с изключение на финансов лизинг;

§  Оперативни разходи, вкл. разходи за поддръжка (текущ ремонт), наеми, застраховка;

§  Банкови такси, разходи за гаранции, изплащане и рефинансиране на лихви;

§  Принос в натура;

§  Обезщетения за отчуждаване на имоти, както и обезщетения по чл. 209 и 210 ЗУТ;

§  Данък добавена стойност (ДДС), с изключение на невъзстановим ДДС, когато е поет действително и окончателно от кандидати, различни от лицата, освободени от данък съгласно чл. 3, ал. 5 от Закона за данък върху добавената стойност;

§  Инвестиции за обикновена подмяна;

§  Плащане в брой;

§  Доставка или услуга или част от доставка/услуга, за които кандидатът – община не е изпълнил условията и реда на ал. 5 и 6 или не е спазен ЗОП /НВМОП;

§  Инвестиции, за които е установена функционална несамостоятелност и/или изкуствено създадени условия за получаване на помощта, с цел осъществяване на предимство в противоречие с целите на мярката;

            („Разходи за инвестиции за обикновена подмяна” са разходи за замяна на активи, които не водят до подобряване на цялостната дейност на кандидата.)

9.      Ред за кандидатстване и изплащане на помощта.

Кандидатите за финансово подпомагане подават в Отдел „ПСМП” на ДФЗ по място на извършване на инвестицията заявление за подпомагане по образец, придружено от определен списък от документи описани подробно в наредбата,уреждаща условията и редът за подпомагане на проекти по мярка.

В срок до пет месеца от подаването на заявлението за подпомагане,Разплащателната агенциятаизвършва административна проверка на представените документи и проверява съответствието на проекта с целите, дейностите и изискванията, определени в Наредбата.

 Кандидатите, чиито проектите са с положителен резултат от извършените проверки, получават писмено уведомление за одобрение на проекта и следва да подпишат договор за отпускане на финансовата помощ.

За изплащане на финансовата помощ кандидатът подава заявка за плащане по образец в една от 11-те областнидирекциина фонда - отдел "Регионална разплащателна агенция - Разплащателна агенция" по мястото на извършване на инвестицията и прилага необходимите документи.

В срок от четири месеца от подаване на заявката за плащане ДФЗ - РА извършва административна проверка на представените документи и прави анализ за установяване на фактическо съответствие и съответствие по документи между одобрения проект и извършените разходи. Могат да се извършат проверки  на място за установяване на фактическото съответствие с представените документи, след което одобрява или мотивирано отказва изплащането на финансовата помощ.